Ofte stilte spørsmål

1. Hvordan betaler jeg ?

Vi tar ikke imot betaling på legekontoret. Du vil motta en melding på telefonen og kan da velge å betale med Kort, faktura eller VIPPS.

Hvis du ikke ønsker å betale via telefonmelding, kan vi sende deg en faktura i posten i stedet. Denne fakturaen er uten gebyr.

2. Må jeg melde fra i resepsjonen at jeg er kommet ? 

Hvis du kommer til avtalt tid trenger du ikke melde i fra at du har kommet. Du kan bare sitte og vente så blir du kalt inn. 

3. Jeg tror jeg har en urinveisinfeksjon. Kan jeg komme å levere en urinprøve ?

Ja, har du symptomer på urinveisinfeksjon, kan du komme inn med en urinprøve uten legetime. Vi analyserer prøven og gir beskjed til lege dersom det er utslag som kan tilsi urinveisinfeksjon. Legen vurderer om det er behov for resept. 

Hvis prøven ikke viser noe, men du fortsatt har symptomer, må du bestille legetime 

4. Kan jeg bare komme å ta noen blodprøver ? 

Nei, blodprøver tas bare etter avtale med legen. Du trenger legetime først, med mindre du har en fast avtale om blodprøvetaking eller rekvisisjon fra sykehus eller spesialist.

Hvis det er avklart at du skal ta blodprøver må du settes opp til en time for prøvetaking på laboratoriet. 

5. Hvor kan jeg se blodprøveresultatene mine ?

Hvis det er avvik på blodprøvene som må følges opp, vil legen ta kontakt med deg.

Hvis du uansett ønsker å se prøvesvaret, kan du sende oss en melding via Helsenorge, så sender vi deg prøveresultatet. .

Vi sender de fleste prøvene til Fürst laboratorium. Du kan selv logge inn på www.furstpasient.no med Bank-ID og se prøvesvaret ditt der.

6. Kan jeg komme innom å bare ta en CRP ? 

Nei, for å ta en CRP må du først ha en legetime eller en avtale med legen. 

Bruk av kunstig intelligens (AI)

Flere av legene ved vårt legesenter bruker et verktøy som hjelper med å skrive journalen din. Dette gjør at legen kan bruke mer tid på å lytte til deg og fokusere på dine behov. 

For å sikre at journalen blir korrekt, tas samtalen opp og lagres midlertidig før den slettes senest etter et døgn. 

Hvis du ikke ønsker at dette verktøyet skal brukes, vennligst gi beskjed til legen.

Dette er håndtert etter gjeldene regelverk. 

Kontakt

Du kan hele døgnet og alle dager sende oss en melding, så svarer vi så snart vi har anledning. De fleste meldinger besvares daglig. 

Moss medisinske senter

Gudes gate 1 B, 1530 Moss

(+47) 22 34 34 00